АЦПО

Чи потрібен Україні "державний" недержавний пенсійний фонд? Друк
Четвер, 14 жовтня 2004 00:00
Київ, 14 жовтня 2004 г.У Конференц-залі ІА Інтерфакс-Україна, за адресою м. Київ вул. Рейтарська, 8/5а, відбулася Прес-конференця з питань які виникають в зв’язку зі створенням Недержавного пенсійного фонду для працівників бюджетних установ.


Організатором прес-конференції виступила Асоціація адміністраторів недержавних пенсійних фондів України.

На прес-конференції були присутні: Сидоренко Сергій Олексійович - Президент Асоціації адміністраторів недержавних пенсійних фондів України Альошин Валерій Борисович - Народний депутат України, перший заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Федоренко Анатолій Васильович - Віце-президент компанії з управління активами ВАТ "КІНТО" Бурков Юрій Юрійович - Керівник проектів "Квазар-Мікро"

Під час проведення прес-конференції були затронуті питання які виникають в зв’язку з приняттям Кабінетом Міністрів України Постанови № 1247 якою затверджено Порядок утворення недержавного пенсійного фонду працівників бюджетних установ. Основна функція, покладена на утворюваний НПФ – підвищення соціального захисту працівників бюджетної сфери шляхом забезпечення додаткової пенсії для них – є справедливим кроком з боку держави і не викликає ніяких питань. Але визначені діючим законодавством механізми створення та функціонування НПФ поки недосконалі, що може привести до дискредитації як ідеї недержавного пенсійного забезпечення, так і всієї пенсійної реформи.

Прийняття самої Постанови порушує п.11 ст.6 Закону України «Про недержавне пенсійне забеспечення», яким передбачено, що створення НПФ внески в який фінансуються за рахунок Державного бюджету повинно відбуватися шляхом прийняття відповідного Закону. Постановою передбачено створення НПФ, формування ради НПФ, затвердження інвестиційної декларації, проведення тендера на обрання компанії з управління активами, зберігача, аудитора, компанії-адміністратора та укладення нею угод з учасниками Фонду всього за 30 днів. Об’єм договорів які необхідно укласти складає приблизно 3 000 000 штук. Постанова повністю ігнорує діючий Закон України «Про недержавне пенсійне забеспечення». Виконуючи передбачену законом процедуру на створення НПФ потрібно витратити порядка 180 днів при наявності всіх ліцензованих учасників ринка. На сьогодні не одна з компаній-адміністраторів, які подали документи на отримання ліцензії не ліцензована. Це не єдине порушення законодавства. Прийнятим Порядком (п. 2,3 ст.6) передбачено компенсацію адміністратору послуг пов’язаних з виготовлення бланків договорів про участь у Фонді роботодавців-платників, пенсійних контрактів і т.д., попередню оплату послуг адміністратора в розмірі до 50%. Дані пункти порушуючи Законодавство створюють прецидент нецільового використання пенсійних активів, які можна використовувати тільки на оплату послуг адміністратора за виконану роботу (винагорода). Адміністратор покриває витрати понесені в зв’язку з обслуговуванням НПФ виключно за рахунок отриманої винагороди. Враховуючи об’єм коштів передбачених бюджетом, ми констатуємо, що існує загроза, що за рахунок бюджетних коштів, які можна направити на виплату пенсій, підвищення заробітної плати бюджетникам, буде створено фонд, який повторить участь горезвісних трастів.

Сьогодні фондовий ринок не має привабливих активів в які можна вкладувати кошти отримані на рахунок пенсійних фондів. Ті активи які на ньому присутні не можуть приносити інвестиційний дохід, який би дав можливість покривати витрати з обслуговування пенсійного фонду.

Розвиток системи недержавного пенсійного забезпечення має велике значення як для громадян України, так і для економіки. Запровадження недержавного пенсійного забезпечення повинно здійснюватись параллельно з розбудовою фондового ринку. Процес створення НПФ повинен бути зваженим та не мати поспіху.

Створення НПФ при участі держави має велике значення для розвитку недержавного пенсійного забезпечення та покладає на його засновників велику відповідальність не тільки за діяльність створюваного НПФ, а й за те, як створення цього НПФ відобразеться на всьому фінансовому та фондовому ринках.